Varför cyklar man i grupp, även så kallad ”klunga”? Man har roligt och det är socialt; man kan prata med den man cyklar bredvid (oftast) utan att vara andfådd, jämtemot att springa i grupp. Dessutom tar cyklister framför upp till 60% av vindmotståndet vilket gör att när man roterar position i klungan, kommer alla längre och snabbare med lägre energiåtgång.
Det är inte bara vinden som vi hjälps åt med. Om någon får punktering eller något bekymmer stannar gruppen och vi hjälps åt att åtgärda problemet. Det är också säkrare, då en klunga är mer synlig och tar mer plats på vägen, vilket krävs att bilister måste köra om ordentligt och inte bara klämma förbi.
Var alltid tydlig och förutsägbar i klungan, håll inte bara koll på framförvarande cyklist utan titta även en bit fram och åt sidorna samt delta i klungans snack genom viftningar och hojt.
Vid våra distansrundor cyklar vi snabbt i utförsbackarna, lagom på platten och konservativt uppför. Vi bränner inte krutet på fel ställen utan optimerar den energi som finns i gruppen. Alla ska med. Är man trött, kan man lägga sig i klungan eller i svansen och inte bränna mer energi därframme.
Det finns tre vanliga sätt att cykla i klungan på våra landsvägsrundor.
Tvåpar | Den här är den vanligaste form av cyklingen som vi kör på våra träningsrundor. Fördelen är att man, förutom den självklara draghjälpen, även får en väldigt social cykling eftersom man hela tiden får nya personer att prata och cykla tvåpar med allt eftersom man byter runt. | |
Ett led | Den enklaste formen av gruppcykling. Cyklisterna ligger helt enkelt på ett led rakt bakom varandra och den första cyklisten tar vinden för de andra. När cyklisten längst fram vill byta tar hen försiktigt ett steg ut åt vänster, och minskar farten något för att glida ner till sista plats i gruppen. | |
Belgisk | Detta är en variant på cykling i tvåpar och den största skillnaden är att man byter av konstant. Detta ger ofta en snabbare cykling än vanlig tvåparscykling. Det är vanligt att se en utbrytning cyklar så på TV, och det är oftast i våra snabbare grupper och under intensivrundor som vi cyklar så. |